Co Europa ma wspólnego ze mną?
Europa z perspektywy młodych, aktywnych politycznie ludzi z Niemiec i Polski

O projekcie

metody badawcze

Planowany projekt naukowy uniwersytetów LMU w Monachium oraz UAM w Poznaniu koncentruje się wokół następującej problematyki: „‘Co Europa ma wspólnego ze mną?‘ ‒ Spojrzenie młodych ludzi z Niemiec i Polski na Europę“. Ta bardzo obszerna tematyka  zbadana będzie empirycznie, aby dać odpowiedź na następujące pytania:

  1. Jaki obraz Europy znaleźć można na stronach internetowych dostępnych online, których grupę docelową stanowią młodzi ludzie?
  2. Jakie subiektywne poglądy wyrażają młodzi ludzie w Niemczech i Polsce na temat Europy w (supra-)narodowym obszarze napięć?
  3. W jakim stopniu odtworzone i opracowywane stereotypy ujawniają się w zastanych dyskursach?
  4. Jakie nadzieje i wartości kojarzone są z "Europą przyszłości"?

Aby móc odpowiedzieć na te pytania, wybrano podejście interdyscyplinarne ‒ na styku językoznawstwa i nauk społecznych. Postawy młodych Polaków i Niemców wobec Europy zostaną zbadane w sposób interdyscyplinarny i wieloperspektywiczny w celu ustalenia, jakie treści i tropy są przekazywane i jakie struktury uzasadnień przyczynowych za nimi stoją. Uwzględnione zostaną różne konteksty społeczne i przeanalizowane wybrane gatunki komunikacyjne / typy tekstów.

Projekt badania jakościowego wdrażany  jest w Monachium przez wyszkolonego socjologa Eliasa Bernharta, który również przygotowuje swoją pracę doktorską z nauk politycznych w Instytucie Geschwister Scholl LMU. Dane ustne i pisemne odgrywają szczególnie ważną rolę w kompleksowym uchwyceniu poglądów i ocen młodych, aktywnych politycznie ludzi na temat Europy.

Interesujące jest, jak badane osoby pozycjonują się w wielowymiarowym polu regionalności, narodowości, przynależności partyjnej, w kontekście europejskim i globalnym oraz jakie wzorce wyjaśniające kryją się za ich postawami i osądami politycznymi.

Metodologia teorii ugruntowanej (eng. Grounded Theory Methodology) jest wykorzystywana jako metodologia, która umożliwia opracowanie sensownej i opartej na danych teorii. Stosowane są różne metody zbierania danych w sensie triangulacji: wywiady kierowane (twarzą w twarz; telefonicznie, przez Skype/Zoom), dyskusje nieformalne, obserwacja uczestników, wywiady e-mailowe oraz wywiady za pomocą komunikatorów internetowych (IMI).

W ramach projektu partner kooperacyjny w Poznaniu opracowuje projekt badania językowego (analiza dyskursu i analiza korpusowa).

 

FORSCHUNGSVERFAHREN

Das geplante Forschungsprojekt der LMU München und UAM Posen widmet sich der Fragestellung: „‘Was hat Europa mit mir zu tun?‘ ‒ Junge Erwachsene aus Deutschland und Polen blicken auf Europa“. Diese umfassende Fragestellung wird in vier Teilfragen operationalisiert und empirisch erforscht:

  1. Welche Bilder von Europa sind auf online verbreiteten Websites vorfindlich, deren Zielgruppe junge Erwachsene darstellen?
  2. Welche subjektiven Vorstellungen äußern junge Erwachsene in Deutschland und Polen zu Europa im (supra-)nationalen Spannungsfeld?
  3. Inwiefern offenbaren sich reproduzierte und zu bearbeitende Stereotype in den vorfindlichen Diskursen?
  4. Welche Hoffnungen und Werte werden mit einem „Europa der Zukunft” verbunden?

Zur Beantwortung der Teilfragen wird ein interdisziplinärer Zugriff ‒ Linguistik und Sozialwissenschaft ‒ gewählt. Die Einstellung junger Polen und Deutschen Europa gegenüber wird interdisziplinär und multiperspektivistisch untersucht und zwar mit dem Ziel zu erforschen, welche Inhalte und Konzepte kommuniziert werden und welche kausalen Begründungsstrukturen dahinter stehen. Es werden dabei  unterschiedliche soziale Kontexte berücksichtigt und ausgewählte kommunikative Gattungen / Textsorten unter die Lupe genommen.  

Cele projektu obejmują empirycznie ugruntowane zrozumienie subiektywnej oceny młodych ludzi w odniesieniu do Europy z uwzględnieniem ich  umiejscowienia się pomiędzy państwem narodowym a supranorodowością.

Dalszy cel projektu stanowi analiza dominujących kierunków dyskursu i wzorów interpretacji za pomocą analizy korpusowej oraz analizy dyskursu. Wyniki badań opublikowane będą w języku niemieckim i polskim w wybranych periodykach.

Stronę projektu traktować należy jako miejsce spotkania i wymiany doświadczeń odnośnie do europejskiego dyskursu.

  ZIEL DES PROJEKTS

Die Ziele des Projektes umfassen eine empirisch fundierte Erfassung subjektiver Sichtweisen junger Erwachsener auf Europa unter Berücksichtigung ihrer Selbstverortung zwischen Nationalstaatlichkeit und Supranationalität.

Ein weiteres Ziel ist die Analyse dominanter Diskursstränge, Positionen und Deutungsmuster durch Korpus- und Diskursanalyse; es werden vorhandene und reproduzierte Stereotype identifiziert und offengelegt; solchermaßen können Wünsche und Perspektiven eines Europas der Gegenwart und Zukunft formuliert werden, damit bei jungen Menschen „Bilder von Europa” handlungswirksam werden.

Die Ergebnisse werden in einschlägigen Periodika der Fachcommunity in deutscher und polnischer Sprache publiziert; zudem wird am Münchner Standort eine Promotionsarbeit mit sozialwissenschaftlichem Schwerpunkt entstehen.

Die Projektwebsite ist als ein Ort der Begegnung und des Austausches über den europäischen Diskurs zu verstehen.

Cel projektu

O projekcie

Co ma ze mną wspólnego Europa? Europa z perspektywy młodych, aktywnych politycznie ludzi                z Niemiec i Polski